המשרות שלי

מה עושה איש סיסטם/תקשורת

מה עושה איש סיסטם/תקשורת

תפקידי IT המסורתיים כגון איש סיסטם/תקשורת, סיסטם ומנהלי רשת מחייבים כיום את המאיישים אותם להכיר ולהתמחות בעולם אבטחת המידע.

תפקידים אלו מהווים חולייה קריטית בארגון בין אם במתן שירות לפתרון תקלות, התקנות ותחזוקת שרתים וניהול רשת. כעת, עליהם גם להעביר את שיקוליהם דרך מסננת של גיבוש נהלים, שיקולי אבטחה וסט איומים רלוונטיים.

על צוותי ה-IT להתמודד עם הבנת ויישום נהלי אבטחת מידע בעבודת היומיום, דהיינו, התנהלות על פי מדיניות החברה וגילוי ערנות לסיכונים. כלומר, התפקיד דורש גם הערכות ואחריות לעדכונים טכנולוגיים החדישים ביותר, כל טלאיי אבטחת המידע הנדרשים.

בכל ארגון קיימת מערכת פנימית של רשתות לאחסון מסמכי החברה, מערכת הודעות, השרתים הפנימיים  ורשתות האינטרנט. מי שמנצח על כל הסיפור הזה הוא האחראי על ניהול רשתות, הדואג לפעילות התקינה של רשתות המחשבים בתוך הארגון.

מה עושים אנשי סיסטם/תקשורת

  • תומך טכני (Help Desk) מבצע משימותיו לרוב במסגרת עבודה במשמרות במערכת תמיכה טכנית וכוללת מענק מענה מקצועי וטכנולוגי לאנשים המתקשים להפעיל תוכנות וחומרת מחשב.
    זו עבודה אידיאלית עבור מי שרוצה לקבל טעימה ראשונה מעולם הרשתות, או לשלב עבודה במהלך לימודים אקדמיים בתנאים סטודנטיאליים נוחים.
  • איש NOC (Network operation center) עובד במוקד בקרת רשת אנושי ,  מנטר ומנהל כל אירוע חשוד ומטפלים בתקלות בזמן אמת.
  • מנהל רשתות מחשב הוא מהאנשים החשובים בארגון, כולל בהייטק. מנהל רשתות מסייע בהקמה ותחזוקת הרשת בארגון והתקנת ציודי תקשורת
  • איש סיסטם מכונה פעמים רבות ‘סיסטם אדמין’ היא מנהל מערכת, מומחה שיודע לתפעל מערכת הפעלה מסוימת ו/או רשת של מחשבים על בוריין.
    הוא/היא למעשה אחראיים על כל מערכת המחשוב בחברה, ניהול של מערכות מידע,  ועוד.
    בנוסף, הוא אחראי לכל הקשור אל ניהול מקיף של מערכות משתמשים (בכלל ההיבטים – פתיחת יוזרים, הגדרות, הרשאות וכו’), גיבוי מידע, כל הקשור אל חומרה וכן הסרה והתקנה של תוכנות שונות.
  • טכנאי/מהנדס תקשורת יגדירו ציודי התקשורת למול שאר רכיבי התקשורת ברשת ויקנפגו אותם.

בארגון גדול המשופע באנשי מקצוע, קיימים מספר בעלי תפקידים מגוונים ומשלימים זה את זה: טכנאי, מנהל סיסטם, מנהל תקשורת חיצונית (WAN), מנהל רשתות (LAN), תומך טכני. במקרה כזה, “מנהל הרשת” פועל רבות מאחורי הקלעים לתפקוד המערכת, בשיתוף בעלי תפקידים אלו.

בארגון קטן, משולבים כל המקצועות של עולם התשתיות (ראה המבוא) או חלקם בתפקיד אחד, אשר בישראל נהוג לכנותו “מנהל רשתות”. בחו”ל, נהוג יותר המונח”System Administrator” למי שעוסק יותר במערכות ההפעלה, ו- “Network Administrator” למי שעוסק יותר בצד התקשורת.

תיאור התפקיד ודרישות לאנשי סיסטם/תקשורת

משרות ה-Helpdesk נועדו לספק מענה טכני לבעיות באפליקציה, או בסביבת מערכת הפעלה או בעיות בנושא שרתים ותחנות קצה. ארגונים משתמשים במערכת קריאות על מנת לסייע לעובדיהם ובמידה ויש פתרון מיידי, איש ה-Helpdesk יספקו על ידי מענה מידי, או חזרה ללקוח בטלפון, על ידי השתלטות מרחוק או על ידי מיילים.

בנוסף לתמיכה הרחבה, מחלקת IT אוכפת את מדיניות החברה בנושאי אבטחת מידע כגון ניהול משתמשים תקין, יישום והפעלת תוכנות בקרה שונות מבחינה רשתית, על שרתים וגם ביחידות קצה.

כמו כן, מרכיב קריטי הוא לתת מענה לגורמים רבים בארגון ומחוצה לו, על כן עליהם לתת שירות אדיב ולדעת להתמודד עם ריבויי יישומים ומערכות מידע על בסיס מערכות הפעלה שונות כמו Linux או Windows.

ייתכן כי יהיה עיסוק בסיסי במערכת Active Directory או שרת דוא”ל בהגדרת משתמשים ו/או סיסמאות.

עיקרי התפקידים כוללים ניטור ובקרה רשתיים בתפקידי NOC.

תיאור התפקיד ודרישות לאנשי סיסטם ורשת

עיקרי התפקידים כוללים ניהול רשתות מחשוב התקנה ותחזוקת שרתים בתפקידי הסיסטם. חשוב לזכור, כי כל זאת נעשה תוך שימת לב ויישום תקני אבטחת המידע, מדיניות החברה בנושא ודאגה לתפקוד נכון של המערכת.

בפועל, יש לדאוג לפעילות תקינה של הרשתות, המחשבים אך גם שבחברה ככלל מותקנות גרסאות עדכניות של מוצרי התוכנה.

אנשי סיסטם ורשת נמצאים למעשה בקו החזית, תפקודה ואופן עבודתה משפיע באופן ישיר על חוזקת או חולשת הארגון בעמידה בפני איומי סייבר שונים.

בין המשימות של מנהל רשת: הקצאת כתובות רשת לאמצעים השונים, הגדרות מיטביות לפרוטוקולי התקשורת לשחרור עומסים ושליטה בקצבי העברה, פתיחה וסגירת חשבונות משתמשים, מעבר על לוגים של תקלות בשרתים (דיסק מלא, העברת מידע מאמצעי אחסון למשנהו, טיפול בתוכנה שהורדה או הועלתה באופן לא תקין, טעויות ותקלות בסיסמאות, גיבויים, שחזורי מידע, תקלות כבילה שהתנתקה, או התקני רשת שהשתבשו, בדיקת רישומי אירועים (לוגים) של אמצעי האבטחה, בדיקת עדכוני תוכנה ואבטחת מידע, שדרוגי מהדורות תוכנה לכל כלי התוכנה שבשימוש, יישום “חוקים חדשים” ב- Firewall, ועוד.

דרישות התפקיד סיסטם/תקשורת

בכדי לעמוד בדרישות למילוי תפקידי IT מגוונים, על המועמדים להחזיק בהסמכות רלוונטיות וידע מקצועי עדכני. ידע הכלל מוצרי אבטחת מידע, הכרת הסביבה הרשתית ומערכות ה-IT חיוני להצלחה בתפקיד, שכן מיזוג פתרונות אבטחת מידע נשענים על מוצרי מערכת ורשת קיימים.

דרישות לאנשי תמיכה, NOC ו-Helpdesk

  • בעל הסמכה רלוונטית בתחום ה-IT ואבטחת המידע:
    • Networking/CCNA
    • System/MCSA/Linux
  • ניסיון בטיפול בתקלות ומתן מענה טלפוני
  • ידע והכרה של מערכות מחשב ויישומים
  • פתרון בעיות ומיומנויות תקשורת

דרישות לאנשי רשת ואיש סיסטם/תקשורת

  • בעל הסמכה רלוונטית בתחום ה-IT ואבטחת המידע:
    • Networking/CCNA
    • System/MCSA/Linux
  • שליטה טובה בהתקנה ותחזוקה בשרתי DNS, DHCP, AD ואחרים
  • פתרון בעיות ומיומנויות תקשורת
  • ניסיון עם מערכות הפעלה Microsoft\Linux

שכר ממוצע סיסטם/ תקשורת

ותקמתחילבינייםמנוסהבכיר
שכר0-22-55-88 ומעלה
Helpdesk/ NOC6-88-1212-1818-22
סיסטם/מנהל רשתות/תקשורת8-1414-2020-2727-33

מסלול התקדמות

איוש תפקידי IT על כלל גווניו מספק קרש קפיצה ודלת כניסה לשלל תפקידים אחרים. תפקיד זה נושא בחובו יתרונות רבים במגוון תחומים ואורחות החיים, כגון הכרות עם העולם הטכנולוגי, ניהול שרתים ורשתות, תקנים עדכניים וסטנדרטים חדשים ועוד.

בד”כ מסלול ההתקדמות הוא מתפקידי Help desk וNOC לתפקידי סיסטם וניהול רשת. מתפקידים אילו אפשר להתקדם במהירות במדרג ולעבור לתפקידי ניהול IT, ובמסגרת אבטחת המידע בארגון, השלב הטבעי הבא יהיה איש SOC או מיישם הגנת סייבר.

בנוסף ישנו מסלול נוסף הרלבנטי יותר לאינטגרטורים והוא טכנאי תקשורת ואח”כ מהנדס תקשורת.

בנוסף, איוש תפקידי IT מעניקים ידע רחב והיכרות טובה עם מגוון רחב של מוצרים. בזכות זאת, ניתן להתקדם במדרג לתמיכה טכנית גבוהה יותר, כגון Tier 3 המקנים על פי רוב ידע טכני עמוק יותר והבנה איכותית יותר של מוצרים ספציפיים.

לרשימת משרות סיסטם/ תקשורת

למפת מקצועות הסייבר

צור קשר